Wednesday, October 18, 2006

Hoe verloopt mijn voorbereiding naar Hawaii

Elk jaar herhaal ik een uitgekiend trainingsschema in voorbereiding van het Ironman World Championship. Bij deze verraad ik u een van de grootste geheimen van een atleet, namelijk mijn planning.
Een normale voorbereiding voor Hawaï duurt 10 à 11 weken en verloopt in 3 grote blokken.
Dit jaar ben ik op 7 augustus begonnen met een hoogtestage van 3 weken in Font-Romeu. Op stage gaan naar Font-Romeu is altijd een beetje “back to basics”. Ter plaatse verblijf je in een uitstekend centrum met goede sportaccommodatie maar met een belabberde huisvesting. Kleine kamertjes van 2m op 6m (badkamer inbegrepen) , een toilet op de gang, … en een zeer sobere keuken. Het was dus vooral ...me, myself and triatlon. Drie weken hard labeur, honderden kilometers bergop, bergaf fietsen in korte en lange stukken. Daar bovenop tientallen kilometers zwemmen en lopen want alle disciplines komen evenwaardig aan bod. In het algemeen ligt het accent vooral op basisuithouding.
De laatste 2 jaar rij ik dan ( met de wagen!) van Font-Romeu naar Monaco om het eerste trainingseffect te testen. Uit mijn verhaal van gisteren weten jullie al hoe dat dit jaar is afgelopen. Na Monaco keren we dan terug naar huis en doen we het een 10-tal dagen rustig aan en wachten we op de supercompensatie van de hoogtestage.
Club La Santa Sport op Lanzarote is traditioneel de volgende accommodatie die we aandoen. Een fantastische infrastructuur gecombineerd met zware trainingsomstandigheden. De ideale plaats om jezelf een beetje pijn te doen op de firemountains (bergop en wind op kop rijd ik daar nog net 15km/uur). Het is vooral de wind en het zware fietsparcours dat mij daar aantrekt, 2 factoren die ook terugkeren op Hawaï. Dit blokje duurt 10 dagen en is al een stuk specifieker qua training.
Vervolgens keer ik op één week naar huis en vertrek ik opnieuw naar Hawaï. Ik geef mezelf daar een 3-tal dagen om me aan te passen en start dan met de specifieke voorbereiding op de wedstrijd. Opnieuw 12 dagen heel specifiek labeur in wedstrijdomstandigheden gevolgd door 8 dagen relatieve rust.
Morgen verklap ik een ander trainingsgeheim en beschrijf ik gedetailleerd mijn trainingen, ….of toch niet (een kok verklapt toch ook zijn keukengeheimen niet!!).

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Rutger,
ik zou het er toch niet allemaal voor over hebben hoor. Drie weken zonder vrouw (geen seks), en dan nog eens naar het sanitair gaan op de gang.
Eigenlijk een vraagje heb je al ooit de mont ventoux opgereden (ik alleziens wel ),
sportieve groeten,
Wim.

8:19 PM

 

Post a Comment

<< Home